Hoe jij kan bepalen of je wilt/moet gaan vloggen voor je bedrijf

11 april 2019

Vloggen, past dat bij je? Ja of nee. Einde blog! Zo'n vraag zegt natuurlijk niets over de mogelijkheden die vloggen je kan bieden, maar het vertelt je wat je al weet over jezelf. Lekker makkelijk, lekker veilig. Moet je dan zomaar alle nieuwe MarCom-middelen omarmen? Nou daar kan ik ja en nee op antwoorden: ja, wij kunnen namelijk echt niet zonder vernieuwing. Nee, niet op de manier waarop wij MarCommers nu zorgvuldig uitgedokterd alle nieuwe middelen adopteren.

Hoe dan wel? 

Ik neem je mee terug in de tijd naar een persoonlijke ervaring. Ik was tien jaar oud. Ik had een probleem, een groot probleem, voor mij als tienjarige: ik had zin in chips maar ik had er geen geld voor. En het was op een dinsdag, dus thuis kon ik het wel vergeten. Gelukkig was ik een vindingrijk meisje. Zo iemand met veel ideeën die ze het liefst meteen wilde uitvoeren. Voor mijn geldprobleem organiseerde ik een spel- en vermaakmiddag voor de iets jongere kinderen in mijn straat. Ik bedacht ter plekke verschillende spellen en vroeg de kinderen of ze zin hadden in o.a. een spannende speurtocht. Ze mochten meedoen zodra ze entree hadden betaald, zo’n 0,30 cent per kind. Het bezorgde de kinderen (en uiteindelijk mijzelf) een geweldige middag. En ik kwam via de lokale supermarkt aan mijn zak chips.  

Hoe was jij eigenlijk? En wat heeft dat te maken met vloggen? Lees maar verder, ik vertel je waarom ik ben gaan vloggen.

Ik ben het lef dat ik toen had, in de loop der jaren kwijtgeraakt. Heb het ingeruild voor plannen die in elk detail zijn uitgewerkt. Om alle apen en beren op de weg te vermijden. Om precies dat te doen wat er van mij gevraagd wordt. Zodat iedereen meteen begrijpt wat we aan het doen zijn. Je snap het wel ;-).

Hoewel ik niets tegen het maken van plannen heb, vind ik het doodzonde dat briljante spontane ideeën sterven door constante drang tot verbetering. Een vlog kan je wat mij betreft zien als een kans om je moed en nieuwsgierigheid te voeden en je faalangst de mond te snoeren.
Van het perfecte en voorspelbare iets menselijks en impactvols te maken. 

Natuurlijk breng je in je vlog niet ‘zomaar een nieuwtje’, maar maak je hoogwaardig content. Niet in één keer, maar iedere keer iets meer. Stapje voor stapje groeit je vlog naar hoogwaardige content. Iets waar je doelgroep werkelijk wat aan heeft. Wat bij hem of haar binnenkomt omdat het echt en zinvol is. 

De vraag of het wel of niet bij je past, is een vraag voor doemdenkers. Dwarsdoeners handelen zoals Pippi dat zo mooi verwoord heeft: ”Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” 

Mijn suggestie? 

Laat je verwonderen, wees nieuwsgierig en ga vooral spelen om te ontdekken of vloggen iets voor je is. Na jaren van ervaring weet je in ieder geval snel genoeg of dat zo is.

Benieuwd hoe ik het spel heb gespeeld? 

Check hier mijn eerste testvlog!

Terug naar overzicht